Moda włoska. Styl życia czy przemysł?

Choć bywa estetycznie zachwycający, otulony miękkimi falbanami i błyszczący cekinami, świat mody jest również bezwzględnym biznesem, którego głównym założeniem jest przynoszenie wielomiliardowych zysków. Mediolański Tydzień Mody jest jednym z najważniejszych wydarzeń w kalendarzach redaktorów naczelnych najważniejszych pism modowych świata, a agencje PR dokładają wszelkich starań, by ich pobyt w mieście był niezapomniany. Ogromne bukiety kwiatów na powitanie w hotelu, upominki oraz imienne zaproszenia podpisane przez samego projektanta to niezwykle przyjemne trybiki pomagające w podtrzymaniu sukcesu machin napędzanych przez włoskich dyktatorów mody. Choć mogłoby się wydawać, że Włosi słyną ze swojego zamiłowania do mody od wieków, jeszcze kilkadziesiąt lat temu ich wpływ na światowe trendy był nieomal niezauważalny.

Włochy były ważnym ośrodkiem na modowej mapie Europy między XI a XVI wiekiem; na ten okres przypadł również szczytowy moment rozwoju włoskiej sztuki. W miastach takich jak Palermo, Mediolan, Neapol czy Florencja wytwarzano mnóstwo dóbr postrzeganych powszechnie za luksusowe; powstawały tam także kapelusze, kosmetyki oraz biżuteria. Między XVII a XX wiekiem Włochy nie poradziły sobie z wpływami płynącymi z Francji; to właśnie tam, razem z rozkwitem twórczości artystycznej oraz przeprowadzką wielu artystów z całej Europy, dyktowano europejskie trendy. Czas wojny i wczesne lata powojenne okazały się być dla włoskiego przemysłu przełomowymi. Dzięki wprowadzeniu Planu Marshalla, w kraju powstały nowe zakłady produkcyjne. Przenoszeni z najodleglejszych zakątków kraju specjaliści najczęściej odznaczali się wybitnymi umiejętnościami, co dawało znakomite efekty w połączeniu z nowoczesną technologią.

Znamienna była także zmiana w myśleniu projektantów – zamiast nadal naśladować Francuzów, zdecydowali się na silne wyodrębnienie swojej własnej, indywidualnej osobowości i nadanie jej włoskiego charakteru. Zmiana ta jest także początkiem miłości całego świata do tego, co włoskie – od ubrań, przez espresso, po gwiazdy kina. Najważniejsze jednak było to, że zaczęto rozwijać koncept znany obecnie pod nazwą brand focus. Marki zaczęły świadomie wybierać grupę odbiorców, dla których przeznaczone miały być proponowane przez nie dobra. Ta nowatorska koncepcja pozwoliła każdej marce na znalezienie swojej niszy na rynku. Te trzy wydarzenia były kluczowe dla zbudowania prestiżu oraz wiarygodności marek, które od lat istnieją na światowym rynku mody. Choć niewiele osób pamięta o jednym z pierwszych domów mody założonych w tym okresie, czyli Sorelle Fontana, z pewnością nawet osoby niezainteresowane trendami rozpoznają markę MaxMara. Na pokazy Pucci wstęp mają głównie elity, a bezustanne działania zmierzające ku pozytywnym zmianom w firmie i jej ofercie sprawiają, że marki takie jak Dolce&Gabbana, Prada, Armani, Ungaro czy Valentino nadal są jednymi z najchętniej wybieranych przez gwiazdy światowego formatu.

Jak w przypadku wielu innych gałęzi biznesu, głównym celem branży modowej jest zdobycie Klienta oraz nawiązanie z nim długotrwałej relacji. Prestiż włoskich domów mody, choć relatywnie młodych, opiera się na wykorzystaniu doskonałych materiałów, użyciu najnowszych technologii produkcji oraz przywiązaniu szczególnej wagi do detalu. Czasy wojenne oraz okres tuż po wojnie, kiedy pracującym kobietom starano się zaproponować coś atrakcyjnego w mało atrakcyjnej rzeczywistości, stały się niezwykle istotne dla włoskich projektantów mody – a Ci potrafili niezwykle sprawnie wykorzystać stworzone im okazje. Obecnie coraz więcej polskich przedsiębiorców decyduje się na nawiązanie współpracy z włoskimi producentami; aby umożliwić Państwu efektywną komunikację z zagranicznymi kontrahentami i potencjalnymi nabywcami, oferujemy unikalną współpracę z rzetelnym i doświadczonym tłumaczem języka włoskiego.

rsz_kaboompicscom_model_on_the_catwalk

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

clearPost Comment